Arthur Tonakanyan

Arthur Tonakanyan, 1996 yýlýnda Ermenistan’ýn Geghanist köyünde doðdu. Sanatçý 2002-2011 yýllarý arasýnda Geghanist köyü Devlet Okulu'nda ve 2004-2014 yýllarý arasýnda ise Erivan'da Taron Estetik Merkezi'nde eðitim gördü. 2014 yýlýnda girdiði Erivan’daki Panos Terlemezyan Sanat Okulu Resim Bölümü’nden 2021 yýlýnda mezun oldu. Mezuniyetinin ardýndan yine 2021 yýlýnda Erivan Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Grafik Bölümü’nde eðitim görmeye baþladý.

Arthur Tonakanyan’ýn eserleri ilk olarak 2018 yýlýnda Hay Sanat Kültür Merkezi’nde (Erivan) düzenlenen “Vatan” isimli karma sergide yer aldý. Ardýndan 2019 ve 2020 yýllarýnda Ermenistan Sanatçýlar Birliði’nde düzenlenen karma sergilere katýldý. 2021 yýlýnda Erivan Terlemezyan Galerisi’ndeki “Sanat Baðlantýsý” isimli karma sergide eserleri sergilendi. Sanatçý 2019 yýlýnda Ermenistan Cumhurbaþkaný Gençlik Ödülleri kapsamýnda “Grafik eserler ve resimler” kategorisinde birincilik ödülü ve 2020 yýlýnda ise Katolikos (Ermenistan Patriði) kültüre katký saðlayan genç sanatçý ödülünü almýþtýr.

Arthur Tonakanyan, kýrsal yaþama dair sahneler ile gündelik hayattan kesitler sunan kompozisyonlarýyla abartýlý perspektif ve rengin ön plana çýktýðý, yer yer firügatif soyut detaylarla bezeli eserler üreten bir sanatçý. Resimlerinde ya tamamen sükûnet ve huzurun hüküm sürdüðü uçsuz bucaksýz köy manzaralarýyla, ya da iç ve dýþ alanlarýn birbirine karýþtýðý hayali hibrit mekânlarla karþýlaþýyoruz. Sanatçýnýn dýþ alan resimlerinde insan yoktur, sadece dramatik iniþ ve çýkýþlarýn hâkim olduðu hareketli bir coðrafyaya sahip abartýlý ve kýsmen karikatürize edilmiþ köy manzaralarý resmedilmiþtir. Alabildiðine canlý renklerle bezenmiþ bu manzaralar izleyicide büyük bir huzur ve mutluluk hissi uyandýrýyor.

Ýç mekân eserlerinde ise yine renk hep ön planadýr. Sanatçý, bu resimlerinde kimi zaman yer çekimine meydan okuyan objelerle donatýlmýþ, duvarlarý olmayan ve sanki rüyadaymýþýz izlenimi veren tanýmsýz alanlar yaratýyor. Bu tuhaf iç mekânlar, dýþarýda olmasý beklenen aðaç, çimen ve çiçekler gibi doðaya ait olanýn içeriye eklemlendiði hibrit süreal mekanlardýr. Kompozisyona tek tük dahil edilmiþ figürlerin bilinçli bir tercihle sanatçý tarafýndan detaylandýrýlmadan, bir silüet þeklinde veya bir þeylerin arkasýna gizlenmiþ olarak tamamen tanýmsýz ve anonim þekilde resmedildiðini gözlemliyoruz. Tonakanyan’ýn resimleri yer yer resme sonradan eklenmiþ kolaj gibi görünen detaylar da barýndýrýyor. Sanatçýnýn iç mekân resimlerindeki ýþýk kaynaðý alýþýlmadýk þekilde izleyicinin olduðu taraftadýr. Bu sabeple izleyenin arkasýnda kalan ve resimde hiç var olmayan nesnelerin gölgeleri de sýklýkla kompozisyona dahil edilmekte, hatta bazý resimlerinde fotoðraf çeken birinin gölgesinin fotoðrafa düþmesi gibi ressamýn gölgesini dahi görebilmekteyiz.

Arthur Tonakanyan'ýn eserleri ABD, Ýrlanda, Fransa, Almanya, Türkiye, Lübnan ve BAE’deki kiþisel koleksiyonlarda yer almaktadýr.