Vav Hakobyan

Biyografi:
1987 yılında Erivan, Ermenistan’da doğdu
1999-2002 arasında Erivan, Ermenistan’da bulunan Mkhitar Sebastatsi Sanat
Okulu’nda öğrenim gördü
2002-2009 arasında P. Terlemezyan Erivan Devlet Sanat Okulu’nda eğitim gördü
2005-2007 arasında askerlik görevini ifa etti
2009-2013 arasında Erivan Devlet Güzel Sanatlar Akademisi’nde okudu
2013’ten beri P. Terlemezyan Erivan Devlet Sanat Okulu’nda eğitmenlik yapıyor
2013’ten beri Ermenistan Sanatçılar Birliği’ne üye

Ödüller:
2000-2001 Mkhitar Sebastatsi Sanat Okulu’ndan profesyonel gelişimi için üstün başarı belgesine layık görüldü.

Kişisel Sergileri:
2021 Ters Yüz Ütopya, Galeri 77, İstanbul, Türkiye
2017 Ermenistan Çocukları Fonu (COAF – Children of Armenia Fund) Gala Müzayedesi, New York, ABD
2012 Art Café Arvestanots, Erivan, Ermenistan

Grup Sergileri:
2020-2021 Ön İzleme, Galeri 77, İstanbul, Türkiye
2020 Virtual Contemporary İstanbul Sanat Fuarı, Galeri 77 ile, İstanbul, Türkiye
2020 Step İstanbul, Taksim 360 Project, Galeri 77 ile, İstanbul, Türkiye
2019 Contemporary İstanbul Sanat Fuarı, Galeri 77 ile, İstanbul, Türkiye
2019 Geçmiş Zaman Olur Ki, Galeri 77, İstanbul, Türkiye
2019 Step Istanbul, Tomtom Kırmızı Building, with Galeri 77, İstanbul, Türkiye
2018 Contemporary İstanbul Sanat Fuarı, Galeri 77 ile, İstanbul, Türkiye
2018 “World Art Dubai” Sanat Fuarı, Arame Sanat Galerisi ile, Dubai, BAE
2017 Grup Sergisi, Beyrut, Lübnan
2015 “World Art Dubai” Sanat Fuarı, Gala Sanat Galerisi ile, Dubai, BAE
2009, 2010 ve 2011 “Ermenistan Cumhuriyeti Devlet Başkanı Gençlik Ödülü” isimli sergi, Ermenistan Sanatçılar Birliği, Erivan, Ermenistan
2009 Güz Sergisi, Erivan, Ermenistan
2009 Üniversiteler Arası Sergiler, Erivan, Ermenistan
2007-2008 Galeri Terlemezyan, Ermenistan Sanatçılar Birliği vb. sergi alanlarında çeşitli sergiler, Erivan, Ermenistan
2005 A. Tamanyan Müze Enstitüsü’nde sergi, “Üç Sanatçı’dan Ustalık Dersi” programına katılım sertifikası ve natürmort sulu boya çalışması, Erivan, Ermenistan
2005 Ermenistan Cumhuriyeti Ulusal Galerisi’nde sergi, Erivan, Ermenistan
2004 Büyük Ermeni şair H. Tumanyan’ın müzeye çevrilen evinde sergi, Erivan, Ermenistan
2002 “Kenats Tun” Derneği’nin heykel derslerinin 10. Yıldönümüne ithafen sergi, Erivan, Ermenistan
1999-2002 Mkhitar Sebastatsi Sergileri’nde çeşitli grup sergileri, Erivan, Ermenistan

Vav Hakobyan 1987 yılında Erivan’da doğdu. 1994 yılında Mkhitar Sebastatsi Ortaokulu’na kaydolduktan sonra 1995 yılında heykeltıraşlık ve resim dersleri aldı ve çeşitli sergilere katıldı. 1999 yılında Mkhitar Sebastatsi Sanat Okulu’na kabul görüp, “Agrogitaspyur Gençlik Kulübü” üyeliğine 2002 yılına kadar devam etti. Sanat Okulu’ndaki öğrenimi boyunca Hakobyan heykel ve resim başta olmak üzere oymacılık, seramik, grafik resim ve halı dokuma dallarında çeşitli dersler aldı.

2000 ve 2002 yılları arasında, ünlü Ermeni heykeltıraşların yer aldığı çeşitli heykel sempozyumlarına katılan Hakobyan, 2002 yılında Erivan’da bulunan Panos Terlemezyan Sanat Okulu, Güzel Sanatlar Fakültesi’ne kabul gördü. Bu yıllarda başta kendi okulu olmak üzere Ermenistan Sanatçılar Birliği, Ermenistan Ulusal Galerisi, Tumanyan Müzesi, Ermenistan Mimarlar Birliği ve Tamanyan Müzesi gibi kuruluşların bünyesinde bir çok öğrenci sergisinde yer aldı. Hakobyan, 2005 ve 2007 yılları arasında zorunlu askerlik hizmetini ifa etti.

Terhisinin ardından Hakobyan öğrenimine Terlemezyan Sanat Okulu’nda devam etti. 2009 yılında Erivan Devlet Güzel Sanatlar Akademisi’ne kabul edildi. Akademi’deki öğrenimi esnasında Hakobyan çeşitli grup sergilerine katılmakla beraber ilk kişisel sergisini düzenledi. 2013 yılında üniversiteden üstün başarıyla mezun oldu ve bu ödülü Edward Isabekyan tarafından takdim edildi.

Sanatçının kişisel ve grup sergilerinden bazıları şöyledir: Ermenistan Ulusal Galerisi (2009), Alexander Tamanyan Müzesi – Erivan (2010), Studio Gallery – Erivan (2011), Gala Sanat Galerisi – Erivan (2012), Gala Sanat Galerisi (2013), World Art Dubai (2015), Gala Sanat Galerisi (2015) ve Galeri 77 – İstanbul (2018, 2019, 2020). Vav Hakobyan’ın eserleri başta Ermenistan, Rusya, Çin, Fransa, Almanya, İspanya, Kanada, Lübnan, Türkiye ve ABD gibi ülkelerde olmak üzere tüm dünyada çeşitli özel koleksiyonlar ve müzelerde bulunmaktadır.


Sanatçı Beyanı:
2017’den beri çalışma tarzım ve resmim büyük bir değişime uğradı. Bunca yıldır takip ettiğim kompozisyon inşa tarzını reddetmeye karar verdim. İmgesel olarak özgürlüğümü kısıtlayan tüm dogmaları resimlerimden tamamen çıkarmaya veya ciddiye almamaya başladım. Yaptıklarımı sınıflandırmayı ve dizilişleri hakkında düşünmeyi bıraktım.

Dengeli bir kompozisyon, simetri, ışık pozisyonu, görünüş, tarih ve hatta resmin renk dengesi: tüm bunlar benim için ilgi çekici olmaktan çıktı. Geçmişi ya da geleceği olmayan, gerçekte var olmayan ve herhangi bir hikayesi olmayan yeni formlar ve yeni figürlerle ilgileniyorum. Bunlar tuval üzerinde ya da dışında bağımsız bir halde gezinirken keşfediliyorlar ve o anın etkisine göre görülüyorlar, benim kaprislerime göre değil.

Ben bu formların değişimiyle ilgileniyorum; figürlerin dönüşümü, tuvaldeki boyanmamış alanlar, uyumsuz çeşitlilik ve kontrastların aşırılığıyla. Bu asla bitmeyen bir süreç ve resmin son görünümü benim için önemli değil, kasıtlı olarak resim yapmak resmin anlamını yitirmesine yol açıyor.

Her yeni resim benim için bir sürpriz. Artık resimlerin kendileriyle değil, onları resmetmekle ilgileniyorum…


Yorum:
      Parlak ve doygun renkler, özgün bir gerçeklik yorumu ve net betimlenmiş objeler: tüm bunlar Vav Hakobyan’ın eserlerini nitelendiren özellikler. Ressamın eserlerine bakan biri, gri gerçekliği canlı ve soyut formlara dönüştürerek kişisel algısı yoluyla aktardığını söyleyebilir. Sanatçı gerçekliği kendi algısı ve hayat yorumu yoluyla aktarıyor. Oldukça özgün tarzı, parlak renkler kullanarak heykelvari pozlar verirken yakalanmış hayali varlıklar ve insanları betimliyor. Hakobyan, resimlerinde mistik ve fantastik temaları keşfetmekte. Bu resimlerin süjeleri mitik ve düşsel figürleriyle oldukça kişisel olmakla beraber, aynı zamanda tüm tonların hassas armonisi yoluyla renklerin şairaneliğinin altını çiziyor. Şekiller genellikle akıcı ve ağır konturlarla, taslak halinde çizilmişler ve detayları az: fırça darbeleri geniş, ince, berrak ve dikkatlice hesaplanmış parçalar halinde uygulanmışlar; gölgeler neredeyse tamamen silinmiş ve betimlenen alan ya aşırı derecede sığ ya da perspektif ve rakursi hakkındaki tüm akademik kuralları ihlal ederek, tuval yüzeyine paralel bir şekilde bükülerek düzleştirilmiş.

Tatevik Manvelian