Vahram Davtian

Biyografi:
1961 Vanadzor, Ermenistan’da doğdu
1986 Erivan’daki P. Terlemezian Sanat Okulu’ndan mezun oldu
1989 St. Petersburg’daki Sanat Akademisi’nde eski ustaların tekniklerini çalıştı
1992 Erivan Güzel Sanatlar Enstitüsü’nden mezun oldu
1995 Moskova’da Rus Ikonografisi eğitimini tamamladı
2012 Madrid ve Barselona’da İspanyol Rönesans Resmi üzerine eğitim aldı

Ödüller:
2013 Arshile Gorky Altın Madalyası, Ermenistan
2012 "Prix D'excellence, Nouvelle Dimension" Ödülü, Monako
2000 "En İyi Resim" Ödülü, Fantastik Sanatlar Müzesi, İsviçre

Karma Sergileri:
2017 Art: The Nectar of Life (Sanat: Hayat Nektarı), Clemenceau, Beyrut, Lübnan
​2017 Art Stage Singapore, Noah’s Ark Sanat Galerisi ile, Marina Bay Sands Fuar Merkezi, Singapur
2016 Twenty Years and Beyond (Yirmi Yıl ve Ötesi), Jeweler's Souks, Solidere Bölgesi, Beyrut, Lübnan
2016 Contemporary İstanbul Sanat Fuarı, Galeri 77 ile, İstanbul, Türkiye
2016 Art Stage Singapur, Noah’s Ark Sanat Galerisi ile, Marina Bay Sands Fuar Merkezi, Singapur
2015 Rebirth of a Nation (Bir Ulusun Yeniden Doğuşu), Beyrut Fuar Merkezi, Beyrut, Lübnan
2015 Contemporary İstanbul Sanat Fuarı, Galeri 77 ile, İstanbul, Türkiye
2015 Roots (Kökler), Bel-Air Güzel Sanatlar Galerisi, Cenevre, İsviçre
2015 Art Stage Singapur, Noah’s Ark Sanat Galerisi ile, Marina Bay Sands Fuar Merkezi, Singapur
2014 Maîtres Distilleurs d'Art, Châtenay Kalesi, Cognac, Fransa
2013 Contemporary İstanbul Sanat Fuarı, Galeri 77 ile, İstanbul, Türkiye
2013 Uluslararası Art Expo, Pier 92, New York, ABD
2012 Carousel du Louvre, 10. Erişilebilir Sanat Fuarı, Paris, Fransa
2010-11-12-13-14 ArtMonaco Çağdaş Sanat Fuarı, Grimaldi Forum, Monako
2009 12. Pekin Uluslararası Art Expo, Çin Dünya Ticaret Merkezi, Pekin, Çin
2008 Art Expo 2008, Las Vegas, ABD
2008 Uluslararası Art Expo 30 NYC, Jacob Javits Fuar Merkezi, New York, ABD
2007 “Arteclasica 2007” 4. Klasik ve Çağdaş Sanat Fuarı, Buenos Aires, Arjantin
2006 Uluslararası Art Expo “Big Apple Big Art”, New York, ABD
2006 Uluslararası Art Expo Montreal Festivali, Montreal, Kanada
2004 Uluslararası Art Expo New York, Jacob Javits Fuar Merkezi, New York, ABD
2004 Art Philadelphia Sanat Fuarı, Pennsylvania Fuar Merkezi, Philadelphia, ABD
2003 WCAF Show, Hilton Fuar Merkezi, Las Vegas, ABD
2002 Uluslararası Art Expo New York, Jacob Javits Fuar Merkezi, New York, ABD
2002 Perugia Torre Strozzi, Perugia, İtalya
2002 Modern Sanatlar Müzesi, Rapolano Serre, İtalya
2001 EUROP’ART 2002 Uluslararası Sanat Fuarı, Cenevre, İsviçre
2001 Immagina (Hayal Etmek), Çağdaş Sanat Sergisi, Livorno, İtalya
2001 EUROP’ART, 5. Uluslararası Çağdaş Sanat Fuarı, Barselona, İspanya
2001 Museo Dell’Antica Grancia, Rapolano Terme, İtalya
2000 REGGIO Sanat Fuarı, Piombino, Floransa, Turin, İtalya
1998 EUROP’ART 2000 Uluslararası Sanat Fuarı, Cenevre, İsviçre
1998 1999, 2000 ARTUEL Uluslararası Çağdaş Sanat Fuarı, Beyrut, Lübnan
1997 Expo Année Internationale des Océans Unesco
1996 PISO-3, BORGES Kültür Merkezi, Buenos Aires, Arjantin
1996 ARCO-96 Uluslararası Sanat Fuarı, Madrid, İspanya

Kişisel Sergiler:
2007 Dom Nashchokina, Moskova, Rusya
2007 Art Club, Zürih, İsviçre
2007 A.G.B.U. Kültür Merkezi, Montreal, Kanada
2007 Hamazkayin Kültür Merkezi, Toronto, Kanada
2005 Karly Residence, Beyrut, Lübnan
2003 Ermenistan Modern Sanatlar Müzesi, Erivan, Ermenistan
2002 Noah’s Ark Sanat Galerisi, Beyrut, Lübnan
2001 Ermenistan Ulusal Bilim Akademisi Salonu, Erivan, Ermenistan
2001 Hotel Phoenicia Inter-Continental Mozaik Salonu, Beyrut, Lübnan
2000 Galeri Percorsi d’Arte, Venedik, İtalya
2000 Galeri Comunale, Görsel Sanatlar Araştırma Merkezi, Piombino, İtalya
1999 Noah’s Ark Sanat Galerisi, Beyrut, Lübnan
1999 M’ARS Müze Galerisi, Moskova, Rusya
1998 Hotel Renaissance Sergi Salonu, Dubai, UAE
1998 Karayip Sanat Galerisi, Sao Paulo, Brezilya
1997 The New Academy & Business Sanat Galerileri, Londra, İngiltere
1997 Primavera, Punta Del Este, Uruguay
1997 Noah’s Ark Sanat Galerisi, Beyrut, Lübnan
1996 A.G.B.U. Demirdjian Merkezi, Lübnan
1996 M’ARS Müze Galerisi, Moskova, Rusya

Müzeler:
Uluslararası Fantastik Sanatlar Merkezi, Gruyères Şatosu, İsviçre
M’ARS Modern Sanat Müzesi, Moskova, Rusya
OAC, Girit Ruhani Modern Sanat Müzesi, Yunanistan
Alma-Ata Devlet Müzesi, Alma-Ata, Kazakistan
Ermenistan Modern Sanat Müzesi, Erivan, Ermenistan
Paul G. Modern Sanat Müzesi, Beyrut, Lübnan

Özel Kolleksiyonlar:
Pélé (Edson Arantes Do Nascimento)
Seniora & Ayrton Senna
Eric & Leza Lidow
Jane Seymour
Etienne Chatton
Christopher Talbot

Yayınlar:
2008 Art Expo Las Vegas (katalog), Las Vegas, ABD
2008 Uluslararası Art Expo New York (katalog), New York, ABD
2006 Uluslararası Art Expo Montreal Festivali (katalog), Montreal, Kanada
2007 “Arteclasica 2007” 4. Klasik ve Çağdaş Sanat Fuarı (katalog), Buenos Aires, Arjantin
2007 “Expression of Spirit” sergi kataloğu, Dom Nashchokina Galeri, Moskova, Rusya
2007 Arteclasica Kültür Buluşmaları, El Mundo Post Sovietico, Buenos Aires, Arjantin
2006 “Art Business News” Dergisi, Nisan sayısı, New York, ABD
2006 Uluslararası Art Expo “Big Apple Big Art” (katalog), New York, ABD
2005 “Vahram” (katalog), editör: M.S. Herguelian (Dr. in Arts), Beyrut, Lübnan
2005 “Lounge Art” Dergisi, Şubat sayısı, Mısır
2004 Art Philadelphia (katalog), ABD
2003 Uluslararası Art Expo New York (katalog), New York, ABD
2003 “Art World News” Dergisi, Mayıs sayısı, JoYanow-Schwartz makalesi, New York, ABD
2002 EUROP’ART 2002 (katalog), Cenevre, İsviçre
2002 “La Revue du Liban” Dergisi, Aralık sayısı, “Les oeuvres de Vahram” makalesi, Sonia Nigolian, Lübnan
2001 “Tra Sognoe Magia” (kitap), Siena, İtalya
2001 ARTUEL 2001 (katalog), Beyrut, Lübnan
2001 Vahram (katalog), editör: M. S. Herguelian (Dr. in Arts), Beyrut, Lübnan
2000 “Ph+Arts” Dergisi, Ağustos sayısı, Pierre Hugli makalesi, İsviçre
2000 Europ’Art 2000 (katalog), Cenevre, İsviçre
2000 “Les Trois Générations de la Galerie Nationale d’Arménie” (katalog), Beyrut, Lübnan
1999 “Imagina Mostra Mercato di Arte Contemporanea” (albüm), Siena, İtalya
1999 “First Look” Dergisi, Haziran-Temmuz sayısı, Edgar Davidian makalesi, Beyrut, Lübnan
1998, 1999, 2000 Artuel (katalog), Beyrut, Lübnan
1996 “The Close of the 20th Century” (kitap), M’Ars Müzesi Yayınları, Moskova, Rusya
1996 Post Sovyet Resmi (katalog), önsöz: Movses Zirani, Beyrut, Lübnan
1995 Noah’s Ark Galeri, Ermenistan Modern Sanat Müzesi (albüm), Beyrut, Lübnan
1992 “50 Anos de Arte Sovietico” (albüm), Katalanya, İspanya
1991 Goyac Kültür Derneği (albüm), Moskova, Rusya

Yorumlar:
      Herhangi bir ifade özgürlüğüne tolerans göstermeyen bir rejimin ruhsal işkencesini deneyimleyen Vahram, geçmişten ve hatta Orta Çağ’dan gelerek bugüne sızan, istikrarsızlıkta yaşayan ve geleceğin inanılmaz, mantıksız öğeleri (bazıları görünürde çift cinsiyetli) sayılabilecek figürler yarattı.
      Burada zaman, ihlalin ağına yakalanmıştır ve yaşam bir hobi, bir performans veya bir hokkabaz hâline gelmiştir. Bu mecburi durum, zaman ve mekânın katmanlarını aşarak günlük rahatsızlıklar ve sıkıntılardan kaçışın, insan varlığının içsel huzuruna katkı sağlamadığı diğer boyutlara doğru uzanır. Daha doğrusu, son derece ihtiyatlı ve telaşlı psikozları içinde yaşamaya ve çabalamaya devam ederler.
      Vahram, şimdiki zamanı yok saymaya veya doğuştan gelen atacılığın yankılarını aşmaya çalışıyor ancak resmettiği biçim değiştirmiş yüzler, acayip bedenler ve hayali dolaylamaların; mevcut hayatları ve çevresi, Rönesans veya Uzak Doğu’nun felsefi kavramları ile ilişkillendirilerek, ikilem yaratan algılarını koşullandırıyorlar.

Movses Zirani, Noah’s Ark Sanat Galerisi, Beyrut, Lübnan

***
      Kuru topraklara yelken açan ve hareket etmeyen teknelerinin herhangi bir çapaya ihtiyacı yok çünkü dalgalara kapılacak, daha da önemlisi, batacak gibi bir halleri hiç yok. İlerlemiyorlar, gerilemiyorlar ve hiçbir yere gitmiyorlar. Hatta onlar, her daim bizim zaman ve mekânımızın dışında başka bir yerden, Vahramistan’dan gelmişler.
     Vahram’ın eserleri, bu haliyle mükemmel bir “Deliliğe Övgü”yü hakkediyor, gemiler dolusu çılgının sahip olabileceği türden nazik bir delilik. Bilinen bazı dönemler ile benzerlikler taşıyan giyim tarzları ise çoğunlukla gizlenmiş veya maske takmış tuhaf karakterleri göstermek veya gizlemek için kullanılan perdeler gibi, bizi bu dünyanın gerçekliğinin, tamamen teatrale, bu gizemli “Commedia dell’Arte”a kaydığına inandırmak için kullanılan bir düzmece.
      Vahramistan’da, evrenimizi yöneten yasalar obsiyoneldir, minik bir müzisyenin yerçekimine karşı havada süzülmesini resmederek, mantık ve inandırıcılığı, tamamen isteğe bağlı kılmıştır. Bu saf sergi dünyasındaki sözlü iletişimin nasıl olduğu bilinmiyor, katılığın sessizliği mevcut. Konuşmanın yokluğunda, kendini buraya kilitlemiş ve birbirlerini sıyırıp geçerlerse, uzay ve zamanda paralel olarak çizgiler gibi asla kavuşamayacak olan karakterler arasında, belirli bir anlatım bütünlüğü oluşturan, karmaşık bir bakış açısı ağı kuruyor. Bereketin hüküm sürdüğü bu diyarda eserin ne olduğu bilinmiyor, sadece yeniden yaratım var. Karakterler, zamanını tamamen giyinerek veya hiçbir şey giymeyerek, lavta veya harp çalarak, flütüne üfleyerek, davuluna vurarak, saklambaç, basketbol, dart, bowling ve kuklalar ile oynayarak geçiriyor.
      Belki de bu tuhaf ve ideal tembeller dünyası, bir kukla gösterisidir ve ressamın kendisi de aynı anda kaybolabilen, görüntü ve gerçekliği karıştıran baş kuklacıdır. Yüce ressam ve koreografın Avatarları ise bu şovmene benzetilmiş figürler, ip bağlı bu duygusuz ögelerdir. O ve bu göçebe hayatta bulunan biçime giren karakterlerin mottosu ise “İstediğini yap” olarak belirlenmiştir.
      Bu Thelama ütopyasında, melekler ve kuşlar (hepsi sembolizm açısından zengin olan devekuşları, tavuskuşları, baykuşlar, papağanlar ve hüthütler), kadın çıplaklığına duyarsız olduklarını iddia eden erkeklerle ilişkiye girerler. Bir yanda cinsellik takıntılı figürler, bir yanda basketbol potaları, tekerlekler, şamandıralar, hedefler, pencereler, balonlar, çiçekler, ağaçlar, davul derileri, baykuş gözleri, göz desenli tavuskuşları, dingil başlıkları, kafesler, tuhaf başlıklar, kuleler, direkler, bastonlar, sopalar, farklı seviyelerdeki kazıklar, oklar, gergin telli enstrümanlar, merdivenler, kısa araçlar, keskin uçlu ağaçlar, Babil Kuleleri vs.
      Bu törenin, bu merak uyandıran unsurların hepsi tek bir sahnede gerçekleşir: Sanatçının, arka plan dekoru olarak kullanılan ve mevsime göre meyve dolu ağaçların ya da boş olan terası kapatan bir dağ manzarası. Burada, bu açık doğada, sanatçının terasında, hayal gücünün filmini yansıtmakta, dünyayı rüyalarına göre tekrar, Vahramistan’da Thelema biçiminde yaratmaktadır.

Joseph Tarrab, Uluslararası Sanat Eleştirmenleri Derneği (A.I.C.A.)

***
      Vahram Davtian, kendi hayal gücü ile yarattığı bir dünyayı resmediyor. Bu dünya, zaman ve mekânın ötesinde bulunuyor ve buranın anahtarı sadece sanatçının elinde bulunuyor. Biz izleyenler ise bir kötülük yuvasını andıran bu hayat ile ilgili kanılara, bu dünyaya nüfuz edebilen tek kişi olan Vahram’ın tabloları sayesinde varabiliyoruz.
      Bu dünyanın sakinleri, kesin bir ironi ile neredeyse gerçekçi olarak addedilebilecek olsa da, tablolardaki olaylar ve aktivitelerde hiçbir zaman koordinat bulunmuyor. Günün hangi zamanı veya hangi mevsimde bulunduklarını belirlemek imkânsız.
      Sanatçı, tuvallerinin ana fikri olan plastikliğin tasvirini ön plana çıkartmak için bu sanatsal araçları ustaca kullanıyor. Vahram’ın tablolarını “plastik pasajlar” olarak adlandırmak gayet mümkün. Gerçek dünyadaki plastiklik kavramı; zamanın yavaşlaması ve olayların aceleye getirilmemesine dair bir algı yaratan maddenin, işlenebilirliğini simgeler. Vahram’ın karakterleri de aynı bu şekilde görünüyor – miskinlik ve dalgınlığı, gösterişliliği ve ağırbaşlılığı aynı anda taşıyorlar.
     Figüratif plastiklikteki olasılıkların geliştirilmesi, sanatçıyı bir karnaval kostümleri dünyasına sürüklüyor. Ve bu durum, giysilerin, özellikle de ince işlenmiş ve şaşaalı biçimlerde olan ve acayip aksesuvarlar içerenlerin, yaratıcı kişi için geniş bir faaliyet alanı oluşturduğu ve sanatsal deneyler için yararlı bir kaynak olduğu düşünüldüğünde, gayet mantıklı.
      Vahram Davtian, bir sanatçı olarak en yüksek seviyede teknik kapasiteye sahip. Eserlerini, “Eski Ustalar” tarafından kullanılan; renklerin derinliğinin aktarımını sağlayıp, derecelendirmelerini azami seviyede yansıtan tek yöntem olan, çok katmanlı boyama yöntemi ile yaratıyor. Tekniğe kusursuz bir şekilde hâkim olması, sanatçıya ana fikri geliştirmek ve yarattığı dünyaya dalıp, yasalarını öğrenmek için daha fazla zaman veriyor.
      Bir bakıma, yasalar Davtian’ın kendisi tarafından koyuluyor; karakterlerine üç boyutlu bir mekân veriyor, hatta içine bazı ev eşyaları da yerleştiriyor ancak, yerçekimi kanununu değiştiriyor ve karakterlerini, ağırlıksız kılıyor. Akla şu soru geliyor: Tuval düzleminde karakterler ve objeler arasındaki etkileşim nasıl ifade edilecek? Ve Davtian kendi çözümünü buluyor; figüratif plastiklik yöntemini yaratıyor. “Anahtarı” bulan, teknik yeterliliğe ve doğal bir yeteneğe sahip olan, sabırlı sanatçı, hayali dünyasının sınırlarını her yeni tablosunda bizim için genişletiyor.

Svetlana Vais, Sanat eleştirmeni, New York, 2006

***
      Sürrealizm doğası bakımından absürttür ve Vahram’ın eserleri bu türü yeni ve heyecan verici bir seviyeye taşıyor. Hollanda resim geleneğine bağlı kalan ve Rönesans Sanatı’ndan etkilenen Vahram’ın imgeleri tuhaf, bazen rahatsız edici ve açık bir şekilde çağdaş. Soğuk Savaş’ın bitişini ve Sovyetler Birliği’nin dağılmasını ilk elden tecrübe etmemiş bizler için, Vahram’ın her tablosu sadece görsel anlamda bir başyapıt değil, bir tarih dersi. Çözmesi kolay olan ve göze sersemletici bir şekilde hitap eden tarihsel göndermeler –atlar, narlar ve bol miktarda maske- ile dolu olan tablolar, kendi eşsiz yolları ile bizi çekiyor ve düşünmeye sevk ediyorlar.
      Andre Breton’un grubunun üyelerine benzer olarak, Vahram, bir düşünür, şair ve filozof. Kullandığı nesneler acayip ve bize hikâyelerini anlatmak için sabırsızlanıyorlar. Sanatçının mekân ve zaman, hatta bunların yokluğunun yanı sıra tarihsel bağlamda insan kişiliğini tanımlamak için kullandığı renk paleti, tam anlamıyla olağanüstü. Yetenekli Post-Sovyet sanatçı, bize, kendi eşsiz yöntemi ile, geçmişin absürt gerçekliklerinin bugün de devam ettiğini söylüyor.


Carol Curci, Başkan, Sabbatique Ltd., Sanat Danışmanlığı ve Ekspertizi, New York, 2006

***
      Vahram Davtian, büyülü bir gerçekçilik ve absürtlük arasında hareket eden bir sanatçı. Eserleri, ironi ve nostalji dolu, hayali ve tuhaf bir dünyayı resmeden, temiz ve akıllı bir teknikten geliyor. Aristo, sanatta doğruyu söylemek için yalan söylemek gerektiğini söylemişti; yani sanatçı, yalan söyleyerek bir gerçek oluşturur, onu yaratır ve yeni bir paradigma inşa eder. Vahram’ın tabloları da her zaman bunu temsil ediyor. Bu eserler, yeni olasılıklar için geniş yollar açan ve kendi hayatlarımızın yansımaları olan, günlük ve genellikle olağan hayatlardan manzaralar.
      Sovyet sonrası dünyada, simgesel bir çağdaş usta olan Vahram’ın eserlerini, 2007 yılındaki Arteclasica’da gösterme şansını bulduğum için gurur duyuyorum.

Andres Bardon, Arteclasica Direktörü, Buenos Aires, 2007

***
      İlk görüşte aşktı bu! Onun muhteşem eserlerine olan hayranlığım ve şaşkınlığımı anlatmak için kelime seçmekte zorlanıyorum; tabloları büyüleyiciydi... Onlardan gözlerinizi ayıramıyordunuz.
      Vahram oyunların değerini anlıyor olmalı çünkü üzerinde bilardo topları, dominolar ve diğer oyunlar olan parlak yeşil masa fikrini tekrar tekrar kullanmış. Şahsen talih oyunlarının çekiciliğinden çok çabuk etkileniyorum, bu yüzden Rönesans dönemi kıyafetleri taşıyan ve yeşil bir rulet masası etrafında duran dört karakterin olduğu tabloya hayran kaldım; yüzlerindeki maskeler, karakterlere büyük bir gizem katan bir özellikti...

Cici Sursock, Ressam, Hırvatistan, 2006