Emil Kazaz

 Biyografi:
1953 Gümrü, Ermenistan’da doğdu
1965-1968 Merkourov Sanat Okulu’nda eğitim gördü, Gümrü, Ermenistan
1968-1972 Panos Terlemezian Sanat Üniversitesi’nde eğitim gördü, Erivan,
Ermenistan
1978 Güzel Sanatlar ve Tiyatro Üniversitesi’nden, Onur Derecesi ile mezun oldu
1980 Los Angeles, Kaliforniya’ya (ABD) taşındı
Los Angeles, ABD’de yaşamakta ve çalışmaktadır

1968 yılından beri, ulusal ve uluslararası sergiler ve uluslararası sanat fuarlarının devamlı katılımcısıdır. Eserleri, Ermenistan Modern Sanat Müzesi, Ulusal Mimari ve Şehir Yaşamı Müzesi (Gümrü, Ermenistan) ve ABD, Almanya, Fransa ve Rusya’da bulunan özel koleksiyonlarda sergilenmektedir.

Ödüller:
2007 Heykel dalında “El Grande Premio Lorenzo il Magnifico (Medici)” ödülü sahibi, Floransa Bienali
2003 Seçkin “Lorenzo Medici” madalyasının sahibi, Floransa Bienali

Sergiler:
2015 Contemporary İstanbul Sanat Fuarı, İstanbul, Türkiye
2013 Contemporary İstanbul Sanat Fuarı, İstanbul, Türkiye
2012 Contemporary İstanbul Sanat Fuarı, İstanbul, Türkiye
2009 Uluslararası Güzel Sanatlar Fuarı, Pasadena, ABD
2008 Modern Sanat Müzesi, Erivan, Ermenistan
2008 ArtExpo, New York, ABD
2008 The Armory Show, New York, ABD
2008 Bridge Uluslararası Sanat Fuarı, New York, ABD
2008 SOFA NEW YORK, 2008, New York, ABD
2007 Uluslararası Güzel Sanatlar Fuarı, Pasadena, ABD
2007 Uluslararası Güzel Sanatlar Fuarı, San Francisco, ABD
2007 Lev Moros Galeri, Los Angeles, ABD
2007 Arame Sanat Galerisi, Erivan, Ermenistan
2007 Tina Zapoli Galeri, Porto Alegre, Brezilya
2007 Roslin Sanat Galerisi, Glendale, Kaliforniya, ABD
2007 Leverisage Galeri, Carmel, Kaliforniya, ABD
2007 Mooradian Güzel Sanatlar, Los Angeles, ABD
2007 Belador Sanat Galerisi, Beverly Hills, Kaliforniya, ABD
2007 Stephanies Sanat Galerisi, La Canada, Kaliforniya, ABD
2007 Bellian Sanat Merkezi, Detroit, ABD
2007 James Yaroush Galeri, New Jersey, ABD
2007 Michael Levy Galeri, Long Beach, Kaliforniya, ABD
2007 La Coupole, Saint-Loubes, Fransa
2007 Floransa Bienali, Floransa, İtalya
2007 ArtExpo, Las Vegas, ABD
2007 Orangerie Du Luxemburg, Paris, Fransa
2006 Leverisage Galeri, Carmel, Kaliforniya, ABD
2006 Arame Sanat Galerisi, Erivan, Ermenistan
2006 James Yaroush Galeri, New Jersey, ABD
2006 Bellador Galeri, Beverly Hills, Kaliforniya, ABD
2006 Michael Levy Galeri, Long Beach, Kaliforniya, ABD
2006 Roslin Sanat Galerisi, Glendale, Kaliforniya, ABD
2006 Stephanies Sanat Galerisi, La Canada, Kaliforniya, ABD
2006 Tina Zapoli Galeri, Porto Alegre, Brezilya
2006 Bellian Sanat Merkezi, Detroit, ABD
2006 Lev Moros Galeri, Los Angeles, ABD
2006 Mooradian Güzel Sanatlar, Los Angeles, ABD
2006 Ulusal Mimarlık ve Kent Yaşamı Müzesi, Gümrü, Ermenistan
2006 Çağdaş Sanat Müzesi, Erivan, Ermenistan
2005 Tina Zapoli Galeri, Porto Alegre, Brezilya
2005 Jamas Yaroush Galeri, New Jersey, ABD
2005 Stephanies Sanat Galerisi, La Canada, Kaliforniya, ABD
2005 Belian Sanat Merkezi, Detroit, ABD
2005 Michael Levy Galeri, Long Beach, Kaliforniya, ABD
2005 Roslin Galeri, Glendale, Kaliforniya, ABD
2005 Lev Moros Galeri, Los Angeles, ABD
2005 Arame Sanat Galerisi, Erivan, Ermenistan
2005 Levernisage Galeri, Carmel, Kaliforniya, ABD
2005 Galeri Vinizki, Münih, Almanya
2005 Mooradian Güzel Sanatlar, Los Angeles, ABD
2003 Floransa Bienali, Floransa, İtalya
2003 Modern Sanat Müzesi, Erivan, Ermenistan
2003 Ulusal Mimarlık ve Kent Yaşamı Müzesi, Gümrü, Ermenistan
2003 Belian Sanat Merkezi, Detroit, ABD
2003 Stephanies Sanat Galerisi, La Canada, Kaliforniya, ABD
2003 Roslin Sanat Galerisi, Glendale, Kaliforniya, ABD
2003 Galeri Vinizki, Münih, Almanya
2003 Tina Zapoli Galeri, Porto Allegre, Brezilya
2003 Art Territory, Los Angeles, ABD
2003 Arame Sanat Galerisi, Erivan, Ermenistan
2003 James Yaroush Galeri, New Jersey, ABD
2003 Michael Levy Galeri, Long Beach, ABD
2003 Forest Lawn Müzesi, Glendale, Kaliforniya, ABD
2002 Belian Sanat Merkezi, Detroit, ABD
2002 Roslin Sanat Galerisi, Glendale, Kaliforniya, ABD
2002 Galeri Vinizki, Münih, Almanya
2002 Stephanies Sanat Galerisi, La Canada, Kaliforniya, ABD
2002 Tina Zapoli Galeri, Porto Allegre, Brezilya
2002 Levernisage Galeri, Carmel, Kaliforniya, ABD
2002 Denise Roberge Galeri, Palm Desert, Kaliforniya, ABD
2002 Art Territory, Los Angeles, ABD
2002 James Yaroush Galeri, New Jersey, ABD
2002 Michael Levy Galeri, Long Beach, Kaliforniya, ABD
2001 L.A. Uluslararası Sanat Fuarı, Los Angeles, ABD
2001 Brand Kütüphanesi ve Sanat Galerisi, Glendale, Kaliforniya, ABD
2001 Art Santa Fe 2001 Sanat Fuarı, Santa Fe, ABD
2001 Belian Sanat Merkezi, Detroit, ABD
2001 Palm Springs Uluslararası Sanat Fuarı, Palm Springs, ABD
2001 Roslin Sanat Galerisi, Glendale, Kaliforniya, ABD
2001 Galeri Vinizki, Münih, Almanya
2001 Fletcher Galeri, Woodstock, NY, ABD
2001 Tina Zapoli Galeri, Porto Allegre, Brezilya
2001 Levernissage Galeri, Carmel, Kaliforniya, ABD
2001 Galeri 224, Laguna Beach, Kaliforniya, ABD
2001 Svit Ozor Güzel Sanatlar, Santa Barbara, ABD
2001 Denise Roberge Galeri, Palm Desert, Kaliforniya, ABD
2000 Galeri Vinizki, Münih, Almanya
2000 Art Territory, Los Angeles, ABD
2000 Merkez Kütüphanesi ve Sanat Merkezi, Glendale, Kaliforniya, ABD
2000 Belian Sanat Merkezi, Detroit, ABD
2000 Palm Springs Uluslararası Sanat Fuarı, Palm Springs, ABD
2000 Roslin Sanat Galerisi, Glendale, Kaliforniya, ABD
2000 Fletcher Galeri, Woodstock, NY, ABD
2000 Herbert Palmer Galeri, West Hollywood, Kaliforniya, ABD
2000 Tina Zapoli Galeri, Porto Allegre, Brezilya
2000 Galeri 224, Laguna Beach, Kaliforniya, USA
2000 Levernissage Galeri, Carmel, Kaliforniya, ABD
1999 Galeri 224, Laguna Beach, Kaliforniya, ABD
1999 Art Territory, Los Angeles, ABD
1999 Fletcher Galeri, Woodstock, NY, ABD
1999 Brand Kütüphanesi ve Sanat Merkezi, Glendale, Kaliforniya, ABD
1999 Downey Sanat Müzesi, Downey, Kaliforniya, ABD
1999 Belian Sanat Merkezi, Detroit, ABD
1999 Roslin Sanat Galerisi, Glendale, Kaliforniya, ABD
1999 Herbert Palmer Galeri, West Hollywood, Kaliforniya, ABD
1999 Tina Zapoli Galeri, Porto Allegre, Brezilya
1998 Brand Kütüphanesi ve Sanat Merkezi, Glendale, Kaliforniya, ABD
1998 Art Territory, Los Angeles, ABD
1998 Tina Zapoli Galeri, Porto Allegre, Brezilya
1998 Roslin Sanat Galerisi, Glendale, Kaliforniya, ABD
1998 Belian Sanat Merkezi, Detroit, ABD
1998 Herbert Palmer Galeri, West Hollywood, Kaliforniya, ABD
1998 Downey Sanat Müzesi, Downey, Kaliforniya, ABD
1997 Igitian Modern Sanat Galerisi, Las Vegas, ABD
1997 Roslin Sanat Galerisi, Glendale, Kaliforniya, ABD
1997 Tina Zapoli Galeri, Porto Allegre, Brezilya
1997 Ashkenazy Galeri, West Hollywood, Kaliforniya, ABD
1997 L.A. Merkez Kütüphanesi, Los Angeles, ABD
1997 Belian Sanat Merkezi, Detroit, ABD
1997 Herbert Palmer Galeri, West Hollywood, Kaliforniya, ABD
1996 Ashkenazy Galeri, West Hollywood, Kaliforniya, ABD
1996 Roslin Sanat Galerisi, Glendale, California, ABD
1996 Igitian Modern Sanat Galerisi, Las Vegas, ABD
1996 Belian Sanat Merkezi, Detroit, ABD
1996 Tina Zapoli Galeri, Porto Allegre, Brezilya
1995 Morosstudio Sanat Galerisi, Santa Monika, ABD
1995 C.F.M. Galeri, New York, ABD
1995 Roslin Sanat Galerisi, Glendale, Kaliforniya, ABD
1994 C.F.M. Galeri, New York, ABD
1994 Morosstudio Sanat Galerisi, Santa Monika, ABD
1994 Rosovsky Galeri, Laguna Beach, Kaliforniya, ABD
1994 Lerner Galeri, Beverly Hills, Kaliforniya, ABD
1994 New Trend Art, Hong Kong
1993 Rosovsky Galeri, Laguna Beach, Kaliforniya, ABD
1993 Uluslararası Sanat Galerisi, West Hollywood, Kaliforniya, ABD
1993 Morosstudio Sanat Galerisi, Santa Monika, ABD
1993 Whitney Galeri, Palos Verdes, Kaliforniya, ABD
1992 L.A. Sanat Dernekleri, Los Angeles, ABD
1992 Morosstudio Sanat Galerisi, Santa Monika, ABD
1991 L.A. Sanat Dernekleri, Los Angeles, ABD
1991 Morosstudio Sanat Galerisi, Santa Monika, ABD
1991 Galeri Verona, Beverly Hills, Kaliforniya, ABD
1989 Kathleen Spiegleman Galeri, West Hollywood, Kaliforniya, ABD
1986 AGBU Sanat Galerisi, Los Angeles, ABD
1985 Orosco Galeri, Hollywood, Kaliforniya, ABD
1983 Wine Street Galeri, Hollywood, Kaliforniya, ABD
1980 Olympic Sanat Festivali, Moskova, Rusya

Yorumlar:
      Kazaz’ın yaratıcı enerjisi, öğrenci yıllarında Sovyet dışı sanat tarzlarına maruz kaldığı için olsa gerek, kabul ettiğinden daha çok etkilendi (kendisi başka sanatçıların işlerine bakmadığını da hemen dile getirir). Resimlerindeki ilişkilendirmeleri, barok ve yüksek Rönesans resim sanatının karmaşık anlatı ve katılımcı doğalarının ışığında daha kolay kurgulanabilir. Sosyal-realist eksenindeki örgün eğitiminden ziyade Roma figüratif heykelciliği, erken dönem dışavurumculuğun görkemli jestleri, Chagall’ın günlük hayattaki arketip arayışı ve Gorky’nin soyut dışavurumcu kabusları ile Eski Sovyetler Birliği’nin bakış açısı, sanatsal özgürlüğü, ürünlerin metalaştırılması ve modernizmi kapsayan yaratıcı özgürlüğü açısından Kazaz’ın işleri, devrimci bir anlayıştan doğmaktadır.
      Kazaz, Ermenistan’ı 1980 yılında terk ettiğinde ülke hala Sovyetler Birliği’nin bir üyesiydi. Batıya göç ettikten sonra, batının materyalist kültürü ve kavramcılığı ile sarhoş olmadı veya kendi neslinin çoğunun yaptığı gibi  (örneğin, Sots Art akımı) siyasi-ekonomi sistemlerini eleştirip kendi ülkesininkiyle karşılaştırmak istemedi. Çağdaş Batı toplumunun gözle görülür bayağılığı ile uğraşmaktansa hayatın temel sorularına cevap arayışında içe doğru baktı. Bu kapsamda kiliseye de döndü. Kazaz’ın birçok işinde dini bir eğilim mevcuttur. “İşlerinde dini ögeler kullanması gibi… Çünkü Hristiyanlık, Ermenistan’ın tarihinde belirleyici ve hayati bir rol oynamıştır, Ermeniler için Ermeni olmak Hristiyan olmakla eşdeğerdir.”
      Yaratıcı bir öykü anlatıcısı olan Kazaz, çizim, resim ve heykelcilik arasındaki sınırları bulandırıyor. Çizim, spontane doğası gereği kullandığı en akıcı tekniği, ondan sonra heykelcilik ve çoğu kez heykel gibi gözüken resimleri geliyor. Kendisi ayrıca duygusal saydamlık alanında bir usta. Hareketli jestleri ve alışagelmemiş duruşları ile iç dünyayı ikincil bir sahne aksesuvarı olarak yansıtıyor: bina detayları, bardaklar, şapkalar vb. resmin doygunluğa ve çok katmanlı anlatımına katkıda bulunuyor. Tüm işlerinde atmosfer, renk ve imalar baskındır; fırçanın basit bir dokunuşuyla, birazcık renkle, bir burun, sorgulayıcı bir bakış ve/veya karmaşık sosyal ortamdaki bir kişi ve katılımcıların konuştukları ve yaşadıkları minnacık mimari detaylar, mobilyalar veya manzaralar barındıran mekânlar yaratıyor.
      Emil Kazaz, gerçek anlamda bir sanatçı, özgür bir ruh ve bağımsız bir düşünür. Eski usul bir eğitim almış, sosyal-realist eğitiminin en iyi ilkelerini sahiplenmiş, bunlara Yenidünya’daki maceralarını eklemiş ve böylece kimsenin daha önce görmediği şeyler yaratmıştır. “Korsika Kapısı” veya “Uzun Koyun” gibi gösterişli psikolojik işlere; tanınmış yüzler (resimlerinde çoğu kez kendisini kullanıyor), insan şekilleri veya şekil değiştirmiş hayvanlar yerleştirerek yarattığı duygusal dram ve görsel fiziksellik, doğanın kurallarını sorgusuz sualsiz alt ediyor. Hayatın kendisi gibi, bir plan olmaksızın, organik şekilde veya son durağı bilmeden gelişiyorlar.
      Kazaz, bir anlamda William Shakespeare ile birçok ortak özellik paylaşıyor: İkisi de dünyanın destansı hikâyelerini sıkı denetlenmiş mikro-ortamlarda hayata geçiriyor. Sanatı, bizi insan doğasının sınırlarına taşıyor, herbirimizin içindeki önemli bir şeyle ilişkilendiriyor ve hayal dünyası, bir haritacı gibi kendi özel tarihçemizde yeni anlamlar keşfediyor. Bu koordinatları, kendimizi keşfetmek için kullanıyoruz. Kazaz’ın kurduğu bağlantılar, ince bir doğaya sahip değiller. İster kâğıtta, ketende veya dökme bronzda olsun, iyi yapılmış insanları, mekânları ve nesneleri, hiçbir şeyi taklit etmiyor. Onlar gerçek. Ama izleyici onların yanında durunca zaman ve mekân kavramını kaybetmesi gayet kolay oluyor.

Joe Lewis’in "The Work of Emil Kazaz" eserinden uyarlanmıştır.

***
      Ermenistan doğumlu sanatçı Emil Kazaz, loş bir alemin içinde mitolojik temelli figürler yaratıyor. Duygusal mistisizm ve kışkırtıcı içebakışın bir karışımı olan temalarında, güzellik, aşk ve cesaret baskın geliyor. Özellikle bu bölgenin ne kadar klişeleşmiş bir kullanıma sahip olduğu düşünüldüğünde, Kazaz’ın karakterlerinin orijinal, ciddi bir gözlemden geçirilmiş ve harikulade bir tazeliğe sahip olduğu görülebiliyor. Sık sık batı klasik figüratif geleneğine benzer yönler tarafından gölgede bırakılsa da, sanatçının sofistike ve çeşitli kültürleri içinde barındıran psikolojisi, mumyalanmış olmanın aksine yaşayan, zamanın içinde donmaktan değil, kolektif içsel ritimlerimize göre dans eden bir arketipten ikonografi oluşturuyor. Biçim karşıtı danslarını fark ettiğinizde, klasisizm saydam bir hâle geliyor.
      Kazaz, devamlı değişmekte olan iki dünya kültürünün, Doğu ve Batı’nın yaratıcı felsefeleri arasına yerleşiyor. Parıldayan Arap el yazmalarının aydınlığı, hat ve biçim ile yüzleşen Batılı kompozisyonun sınırlamaları, duygu ve renk ile boğuşuyor. Bu mitlerle örtülü figürler; bizi itip kakıyor, kurnaz bir moda hevesi barındırmaksızın, seçim ve kararlarımızı aksatıyor. Her birimizin içinde, derin bir yerlerde bulunan bir şeye bağlıyor ve tıpkı kartograflar gibi, insanlığımız için haritalar sağlıyorlar.
      Kazaz, “Sovyet tarzı Sanat Okulu” eğitiminin katı gerçekçi cennetinin yanında, Batı’nın biçimlendirilmiş soyutlama ve kavramcılık eğilimini de erkenden terk ediyor. İki sistemi de köhne ve insan arınmasına katkı sağlamayan şeyler olarak görüyor. Ayrıca bugünün eleştirmenliği tarafından geniş ölçüde desteklenen, benmerkezci politik doğruculuğa dair tüm bağlantıları da reddediyor.
      Şair John Dryden’ın sözleri ile anlatmak gerekirse, “Sanat, doğanın yansımasıdır”. Sanat ile ilgili tüm teoriler, iki terime de bir miktar yer ayırmışlardır. Yansıma, başlı başına bir şey, bir yapı ve doğa için sanatın anlattığı veya taklit ettiği şey. Kazaz hiçbir şeyi taklit etmeyip, her şeyi yaratarak, hiçbir şeyi şansa bırakmıyor. Eserlerindeki doğa vurgusu, anlamsal olmaktan çok ontolojik. İnsanları çağdaş evrenin merkezinden alıp, kolektif geçmişimizin metafiziği ile tekrar bir araya getiriyor. İzleyiciyi baştan aşağı kişisel bir makrokosmosa doğru iten Kazaz, efsanevi ve doğaüstü varlıklarını hiçbir şeye bağlı kılmıyor. Kendi şimdileri içinde var olan karakter ve durumlar, tıpkı Homeros’un serüvenlerindeki kahramanlar gibi, hiçbir şeyin göründüğü gibi olmadığı, gerçekdışı görünüm dünyalarında hareket ediyorlar.
      Kazaz’ın sanata olan yaklaşımı, bizi insan doğasının eşiğine getiriyor. Kazaz’ın, muhteşem biçimlere iliştirilmiş zengin renkler, desenler ve dokular tarafından maskelenen detay özeni, hiçbir zaman kendi hatırına çalışmıyor. Sınırları belirleyen ve kuralları koyan bu ögeler, bizi sanatçının yeniden yapılandırılmış doğasına bağlayan bağlar, doğaüstü bir kudret ile yanıp tutuşan felsefi parçacıklar oluyor. Kazaz’ın taklit gücü ve estetik yargısı, onun bölgesini tanıdığımıza inandırıyor bizi. Ancak daha yakından incelediğimizde, inandığımız şeye sıkıca bağlanır ve değişimi bir sabitlik olarak kabul ederken, kendi doğamızı sorgularken buluyoruz kendimizi.
      Dünyamızda sayısız tanrı, kahraman ve iblis vardır. Bunları her yerde bulabilirsiniz. Sanat’ın, edebiyatın ve dinin içinde mevcutlardır. Kazaz’ın dikkati, insanların günlük rutinini yöneten bu semavi varlıkları yakalıyor.
      Emil Kazaz 80’li yıllardan beri, başarılı uluslararası kariyerini geliştirmekte olduğu Los Angeles, Kaliforniya’da (ABD) yaşıyor.

Joe Lewis tarafından “Emil Kazaz” ve “Nature and the Art of Emil Kazaz” (“Doğa ve Emil Kazaz Sanatı”) adlı eserlerden adapte edilmiştir.